Wawa - Bento Journey: ..::168, 169 & 170 : Ayam Perchik::..

Followers

Monday, April 7, 2014

..::168, 169 & 170 : Ayam Perchik::..


Bento kami harini adalah Homemade ayam perchik yg buat pertama kali aku buat.
Dapat marinate setengah hari pun dah cukup sedap. Aku start perap pukul 11. lepas tu masuk peti ais dan terus merayap ke The Cureve bersama kesayangan.

Sampai rumah jam 4.30 pegi birthday party kwn kael pulak. 
Pukul 6.00 pm cenggitu dia mintak makan. "Amam.. mi, amam.."

Nasi mirzal dah masak siap2 pagi tu. Ptg tu aku tinggal grill je ayam nya dan kael mkn sangat lah berselera. Favorite part dia bahagaian drumstick. mmg dia suka.

Pagi esok nye aku panas kan je balik ayam tu dan bungkus kan bekal bertiga yg serba biru utk kami. hehe :)




Resepi Ayam Perchik :-

8 ketul ayam
2 biji bawang besar
8 ulas bwg putih
1 inchi halia
1 inchi kunyit hidup
3 batang serai
2 inchi lengkuas
1 sudu cili giling
seketul kiub ayam -optional-
1 sudu teh penuh garam
Madu 2 sudu besar


Cara-Cara :-
 Kisar semua bahan tu dan ko perap kat ayam. 
Settle..!

Kemudian tu ko grill je atas kuali leper/pemanggang ajaib dengan minyak yang sedikit.
Nak lagi sedap ko grill atas dapur BBQ lagi best :)

**********************************************************
"Modern Solution to Modern Problem"
Pengedar Shaklee Sg.Buloh [LINK]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...